Sider

torsdag den 20. januar 2011

Hjemmelavede chips

Ja, det var jo ikke meningen jeg ville lave et nyt indlæg i dag, da maden ikke var særlig kreativ. Stegt kylligebryst med sovs og fritter. Men så var det jeg havde lovet kæresten at lave chips, og jeg pludselig fik en ubeskrivelig trang til dem. Så jeg måtte ud i køkkenet, så vi havde lidt at snacke på mens vi så tv ;)

Ingredienser:
Kartofler - så mange du nu har lyst til.
Fritureolie - Friture
Allroundkrydderi

Fremgangsmåde:
Tænd for frituren (eller put olien i en stor gryde/wok og skru helt op for varmen) og lad olien blive godt varm. Min den når op på 190 grader, så det var bare fuld skrue på den.
Skræl kartoflerne og skær dem ultra tynde, brug evt., som jeg, et mandolinjern. (Dem af plastik er vildt irriterende vil jeg lige hilse og sige, for skiverne bliver ikke samme tykkelse, men det var det eneste jeg havde). Skyld kartoflerne grundigt i en skål med vand og evt i et dørslag, for at få så meget stivelse ud af kartoflerne som muligt, det gør chipsene super lækre. Tør dem godt af i køkkenrulle.
Læg en håndfuld kartoffelskiver i frituren, så bliver de hurtigere færdig og man får ikke temperaturen i olien til at falde super meget. Kast dem lidt rundt indimellem så de bliver jævnt gyldne. Når de er gyldne og sprøde, tages de op i en skål/bradepande med køkkenrulle/fedtsugende papir for at fjerne overskydende olie. Drys med en smule allround krydderi.
Fortsæt til alle kartoffelskiverne er stegte - det kan godt tage lidt tid.

Vil man have en mere fedtfattig version, så læg kartoffelskiverne på en bradepande med bagepapir og bag dem ved høj varme i ovnen. Vend dem engang imellem, for at de bliver jævnt gyldne og for at sørge for de ikke sætter sig fast på pladen.

Velbekomme :D

1 kommentar: