Sider

lørdag den 8. januar 2011

Ciabattabrødspizza med tun

Jeg har haft en travl aften i køkkenet, hvilket også resulterede i en meget sen men god aftensmad.

Jeg var i Slovakiet i 2008 og dernede fik jeg et forvokset stykke franskbrød som havde noget der lignede pizzafyld. Det smagte utrolig godt, så da jeg kom hjem måtte jeg jo prøve at lave det selv. Jeg lavede min egen og dejligt billige version, hvor jeg altid købte ciabattabrød, men i dag prøvede jeg at lave dem selv. De blev ikke helt perfekte, men hvor meget gør også det første gang man prøver noget nyt?

Ingredienser: 2 stk ciabatta - kan også strækkes til 3 de bliver ret store.
400 g pizzamel (brugte selv almindelig hvedemel)
100 g durum mel
3 dl koldt vand
1 dl olivenolie
25 g gær
2 tsk fint salt


Fremgangsmåde:
Opløs gæren i det kolde vand i en stor skål. Tilsæt de øvrige ingredienser og rør det sammen til en glat masse.
Ælt i nogle minutter (3 min på maskine, 5 min i hånden). Dejen skal blive meget elastisk.
Dæk skålen med film, og lad den hæve lunt og tildækket i 2 timer.
Den skal være 3-4 gange større og fuld af bobler.
Skær forsigtigt med en skarp kniv dejen i 2 dele. Det er VIGTIGT, at luftboblerne i dejen ikke bliver forstyrret for meget, da det er meningen, at brødet skal være meget grovporet.
Tip dejene ud på en bradepande med bagepapir, og form meget forsigtigt 2 brød.
Sigt lidt mel over brødene og lade dem efterhæve 1 time.
Bag dem 30-35 minutter i en forvarmet ovn på 220 grader, (varmluft 200 grader). Lad brødene køle af på en bagerist.



Så skulle jeg jo til at lave de såkaldte ciabattabrødspizza'er.

Ingredienser: til 2 personer
1 ciabattabrød
2-3 dåser tun i vand.
Løg skåret i ringe
Revet ost
Tomatpuré (en lille dåse er nok)
Lidt vand
Salt og peber
Tørt basilikum
Tørt oregano
evt også tørt timian.

Tomat"sauce" fremgangsmåde:
Fyld tomatpuréen i en skål. Tilsæt lidt vand af gangen indtil puréen har en fin konsistent. Det skal være tyndere end puré, men stadig lidt tykkere end ketchup. Tilsæt derefter krydderierne og bland det hele godt sammen. Jeg putter de kryderier i, i de mængder jeg synes passer. Det passer ca. med 2-3 spsk basilikum og oregano. Det ser ud af rigtig meget, men når det er blandet sammen så er det godt. Tilsæt evt mere vand, hvis "saucen" bliver for tyk.

Skær ciabattabrødet over på midten og læg stykkerne på en bradepande, gerne med bagepapir da osten ellers kan finde på at flyde af og ned på bradepanden.
Smør stykkerne med tomat"saucen", læg tunen ovenpå, derefter løgene der er skåret i skiver og tilsidst ost.


Min kæreste elsker ekstra ost, så hans er den til venstre, mens min er den til højre.
Varm brødene i ovnen, jeg sætter den på ca. 180 grader varmluft, efter ca. 10 minutter i ovnen er de færdige. Osten skal sådan set bare smelte, da alt andet er så godt som tilberedt i forvejen.
Og sådan ser de ud. Velbekomme

TIP: Kan også bruges som snacks når der er gæster. Lav dem som der står ovenover, men skær stykkerne ud, gerne på skrå, i ca. 3-4 cm bredte. Kan sagtens nydes kolde.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar