Sider

mandag den 3. januar 2011

Koldthævede boller

I dag fik jeg bagt nogle koldthævede boller. Det var første gang jeg gik i krig med at prøve at lave noget koldthævet brød, og det blev simpelthen en succes hvis jeg selv skal sige det, og det er ikke sidste gang jeg bruger den her opskrift :D

 Den her opskrift er til 20 stk boller.

750 gram hvedemel
150 gram havregryn
7 dl vand
25 gram gær
1 spsk honning
½ spsk salt
3 spsk olie
Blå birkes og havregryn til drys.

Dag 1:
Rør gæren ud i koldt vand og tilsæt salt, olie, honning og havregryn.
Rør derefter hvedemel i dejen lidt af gangen og rør den glat. Dejen bliver meget våd og blød.
Kom film over skålen og stil den i køleskabet natten over.

Dag 2:
Sæt dejklatter på bageplader med 2 skeer og lad bollerne hvile mens ovnen varmer op.
Ovnen skal tændes på 220 grader (varmluft 200 grader)
Pensl bollerne med vand og drys evt. med birkes eller havregryn.
Bag bollerne i ovnen på midterste rille i 18-20 minutter.

Næste gang jeg laver dem, vil jeg prøve at fylde noget revet gulerrod i - det tror jeg bliver rigtig lækkert!! Nom nom nom...

2 kommentarer:

  1. De ser vel nok gode ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Tak. De smager også rigtig godt :)

    Hilsen Tina

    SvarSlet