Sider

onsdag den 5. januar 2011

Marinerede nakkekoteletter med kong Fidde sovs og hasselbach kartofler.

I dag stod menuen på noget mere spændende, dog også meget fedende mad, men er det ikke det der smager bedst nogengange? Nu var vi jo så sunde i går med nuddelretten, så er det ok at putte fløde i maden i dag, ikk!? haha. Nå, men menuen i dag stod på nakkekoteletter og efter en masse net research efter en marinade, og lang tids overvejelser over hvilke slags kartofler og sovs der skulle til, så fandt jeg frem til det her.

Ingredienser:
Nakkekoteletter

Marinade:
2 spsk mørk muscovadosukker (jeg havde dog ikke muscovadosukker, så jeg smækkede noget rørsukker i istedet)
2 spsk soya
2 spsk sød chilisauce
2 spsk vand
2-3 fed hvidløg, alt efter størrelse
- evt lidt tabasco (det havde jeg heller ikke, men havde en stærk chilisauce som jeg brugte lidt af i stedet)

Hasselbach kartofler:
3-4 kartofler pr mand
Olie
Paprika
Salt og peber
2 løg skåret i kvarte.

Kong Fidde Sovs:
4 spsk hakket løg
ca. 1,5 spsk karry
ca. 3 spsk edelsüss paprika
5 dl piskefløde
4 spsk ketchup
1 rigtig god sjat engelsk sovs


Marinade:
Knus eller pres hvidløgene og bland alle ingredienserne sammen. Tag derefter en frysepose og læg koteletterne heri, sammen med marinaden.
Sørg for at marinaden er på alle stykker kød og læg det til at trække i køleskabet. Jo længere tid, jo bedre. Mit det fik omkring 1 times tid i køleskabet i dag. Vend posen engang imellem, mens den er i køleskabet, så marinaden bliver jævnt fordelt.

Når kødet skal steges, så få en pande rigtig, rigtig, rigtig varm og brun dem af på hver side og steg dem færdig ved en lavere varme. Jeg brugte en grillpande, kun fordi jeg ville have grillstregerne på kødet.
Hasselbach kartofler:
Skræl kartoflerne. Skær flere riller i kartoflerne, uden at skære helt igennem, stykkerne skal hænge sammen som en bog. Læg dem i en bradepande. Pensl olie på kartoflerne og krydr dem med salt, peber og paprika. Man kan evt. holde sig til salt og peber, eller bruge forskellige krydderurter - timian, rosmarin, herbs de provance mm - tørt eller frisk, hvad man nu lige har lyst til. I dag passede paprika godt ind :D. Læg de kvarte løg ind mellem kartoflerne, og dryp lidt olie på. Sæt dem i en forvarmet ovn ved ca. 180 - 200 grader, i ca. 30-45 min.

Kong Fidde sovs:
Den her sovs er ellers en af de grundlæggende ting i Kong Frederiks Livret, men den passede godt ind i det her selskab også, og så er den jo en dejlig flødesovs.
Smelt noget margarine i en lille gryde, tilsæt paprika og karry, lad det svitse lidt og tilføj løgene.
Lad det stå og simre lidt.
Tilsæt piskefløde, ketchup og engelsk sovs. Kog op og lad koge i et par minutter.
Smag evt. til med salt og noget mere engelsk sovs, der skal overraskende meget i.

Sådan endte det så med at se ud. Løgene ville have været bedre, hvis jeg havde ventet med at lægge dem ind til kartoflerne i ovnen, men voila og velbekomme :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar