Sider

mandag den 3. januar 2011

Creme Brulée

Det her er en opskrift som jeg prøvede for noget tid siden. Jeg har siden prøvet at arbejde lidt med den, men det virker ikke som om jeg helt er på toppen med den endnu, men jeg prøver mig frem.

Mine problemer med de her creme brulee'r er sådan set at vanillekornene altid ender nede i bunden af ramakinen og at de aldrig helt får sat sig ordentligt. Så jeg eksperimenterer lidt med hvor meget varme de får og hvor længe.

Men her er opskriften i sin originale form:

Ingredienser:
4 spsk sukker
3 dl piskefløde
1 dl mælk
Kornene af en ½ stang vanille
4 æggeblommer

1-2 spsk rørsukker til gratinering

Fremgangsmåde:
Kog sukker, fløde, mælk og vanillekorn op. Køl flødeblandingen lidt af og rør den i æggeblommerne.
Fordel æggeblandingen i 4 flade smurte portionsforme.
Lad dem stivne i ovnen i vandbad på ca. ½ time ved 160 grader
Afkøl og sæt formene i køleskab.
Drys lidt rørsukker over og brænd sukkeret gyldent  og sprødt med en gasbrænder.
Man kan evt. drysse rørsukkeret over og sætte skålene øverst i ovnen under grill i 1-2 minutter ved 250 grader.

Jeg har fundet flere forskellige opskrifter på creme brulee, og vil blive ved med at eksperimentere med denne til jeg finder den helt rigtige ;) Når den er fundet, så kommer den selvfølgelig herind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar