Sider

fredag den 21. januar 2011

Rugbrød

Jeg synes at rugbrød er dybt undervurderet. Det smager fantastisk og du kan smøre det på som man lige har lyst til. Desuden smager rugbrød bedst når man sidder udenfor, det må være noget med duftene og ingredienserne, men der er simpelthen ikke noget bedre. Jeg har for første gang vovet mig ud i at lave et selv, hvilket også betød at vove sig ud i at lave en surdej. Men nu er det gjort og resultatet blev 2 stk rugbrød :D

(Det blev også lige til et par pølsehorn, opskriften er allerede herinde ;))

Surdej:
Ingredienser:
150 Rugmel
2 dl yoghurt naturel
10 g. gær
1 tsk salt

Fremgangsmåde:
Opløs gæren i yoghurten. Rør rugmelet i og drys dejen med salt.
Dæk dejen med husholdningsfilm og prik et par huller.
Dejen stilles til syrning et lunt sted 3-4 dage, hvorefter den er klar til brug.

Rugbrød:
Ingredienser:
50 g. gær
7 dl lunken vand
750 g. rugme
175 g. sigtemel
350 g. surdej
20 g. salt
1 spsk sirup.

Fremgangsmåde:
Opløs gøren i vandet og tilsæt de øvrige ingredienser. Alt dejen godt igennem med en håndmixer eller røremaskine (Jeg ØNSKER mig en røremaskine...) med dejkroge i mindst 6 minutter ved laveste hastighed.
Lad dejen hæve tildækket og lunt i ca. 45 minutter.
Form dejen til 2 kugler og form dem til brød. Læg det i en 2½ liters rugbrødsform.
Lad dejen efterhæve tildækket og lunt, til dejen når kanten af formen (ca. 30 min).
Pensl brødene med vand.

Jeg tilsatte ca. 200 gram solsikkefrø i dejen, før den skulle hæve første gang og derefter dryssede jeg solsikkefrø på brødene efter de var penslet med vand.

Sæt brødende nederst i en 250 grader forvarmet ovn. Skru straks ned på 200 grader og bag rugbrødene 55-60 minutter.

Velbekomme :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar