Sider

tirsdag den 11. januar 2011

Tinansk pølseret

Ikke at forveksle med svensk pølseret eller tinansk panderet (sidstnævnte er en ret jeg opfandt i mine meget unge teenageår, som blev et mindre hit for mig og min veninde Muggles :), det kan være den dukker op i en lettere voksen version senere, you never know).

Det var meningen at kæresten og jeg skulle lave corndogs i dag med sønderjyske ringriderpølser som vi fandt i fryseren, men da jeg så kl 19:et eller andet, tager på indkøb er der ingen majsmel i hverken Fakta eller Netto, så jagten på majsmel må fortsætte og jeg måtte finde på noget andet til aftensmad. Jeg endte med at købe nogle champignoner og noget tomatpuré og måtte finde på noget. Resultatet blev dette:
Billedet er ret dårligt, men det smagte super godt.

Ingredienser:
5 ringriderpølser (kan uden tvivl erstattes af cocktailpølser, eller anden pølse)
½ af de store dåser koncentreret tomatpuré
½ bakke champignoner (danske i de grønne bakker)
2-3 små løg
4-5 fed hvidløg
3 alm. gulerødder
½ frisk chili med kerner
3 spsk paprika (edelsüss)
1½ spsk karry
500 ml bouillonvand - brugte selv 2 terninger i 500 ml kogende vand (terningerne smager jo næsten ikke at noget)
ca. 2 dl mælk
Jævner
Salt, Peber
Olie til stegning
3 dl ris

Fremgangsmåde:
Skræl gulerødderne og skær dem i tynde, runde skriver. Skyl champignonerne og fjern evt. rod og jord, lægges på et stykke køkkenrulle for at tørre (de suger jo som svampe :P), del dem i 2 og skær dem i tynde skiver. Hak løg, hvidløg og chili.
Steg løg, hvidløg og chili på en varm pande med olie, steges til løgene er nogenlunde gennemsigtige. Imens skær pølserne ud i skiver. Tilsæt krydderierne på panden, evt. mere olie hvis løgene suger det hele. Lad det simre lidt. Tilsæt derefter pølserne og brun dem godt af. Derefter tilsættes gulerødder og champignonerne. Vend det hele godt sammen og tilsæt bouillonvand, mælk og tomatpuré, smag til med salt og peber. Lad det stå og simre på middel varme, tilsæt jævner til det har den rette konsistens - læg låg på sauterpanden og lad det stå og simre mens du tilbereder risene. Jo længere tid det får lov til at simre, jo bedre og mere smagfuld bliver retten.

Velbekomme :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar