Sider

søndag den 9. januar 2011

Hakkebøffer med hjemmelavede fritter og hvidløgsmayo

I dag blev det endnu en sen aftensmad. Jeg havde ikke lyst til at lave det helt vilde, jeg overvejede faktisk om det ikke bare skulle være brød med pålæg, men jeg havde jo taget noget hakket oksekød op af fryseren.
Da jeg så endelig tog mig sammen til at komme ud i køkkenet kom trangen til at lave mad dog endelig, og jeg fik lavet noget simpelt men smagfuld aftensmad.

Ingredienser:
Hakkebøf:
250 gram hakket oksekød
Ca. 3-4 spsk rasp
Salt, peber
Cayennepeber
1 tsk hjemmelavet hvidløgsmayo

Pommes frites:
Ca. 3-4 kartofler pr mand, måske endda mindre - fik en kæmpe portion ud af det jeg lavede.
Olie
Onion and Herbs krydderi - kan erstattes af salt og peber, eller andre spændende krydderier.

Hvidløgsmayonnaise:
2 pasturisede æggeblommer
½-1 spsk vineddike eller citronsaft - jeg brugte selv hvidvinseddike
ca. ½ tsk salt
peber
ca. 4 dl olie, evt. halvt olivenolie - jeg brugte bare alm. raspolie.
Til halvdelen af den færdige mayo brugte jeg 2 små fed presset hvidløg.

Fremgangsmåde:
Hvidløgsmayonnaise:
Rør æggeblommer, vineddike samt krydderier sammen i en skål.
Tilsæt olien under kraftig piskning, i begyndelsen dråbevis, derefter i en fin stråle.
Det er vigtigt, at alle ingredienserne til mayonnaisen har samme temperatur (stuetemp.), inden man går i gang. Mayonnaisen skal være tyk, blank og jævn.
Tag halvdelen af mayonnaisen og put det i en skål. Den anden halvdel lægges bare i køleskabet og kan bruges til sandwich eller andet. Pres 2 små fed hvidløg ned i mayonnaisen og rør det godt sammen, stil det i køleskabet og lad det trække til der skal serveres, så smager det af mere :)

Pommes frites:
Rengør kartoflerne så godt som overhovedet muligt. Sørg for der ikke sidder mere jord på, da jordbakterier kan gøre en masse farlige ting ved dig og dem der spiser det. Jeg brugte en ren, ny skuresvamp og skrubbede dem rigtig godt.
Skær kartoflerne ud til pommes frites og læg dem i en skål. Tag noget olie og dryp ned i. Der skal ikke særlig meget til. Tilsæt krydderier og i med klør 5 og sørg for at kartoflerne er helt dækkede af olie.
Læg dem på en bradepande med bagepapir og varm dem i ovnen ved ca. 180 grader varmluft i 20-25 minutter, eller til de er brunede og sprøde. Vend dem evt. et par gange mens de er i ovnen, så de får en jævn farve og sprødhed.

Hakkebøffer:
Tag kødet og læg det i en skål eller en dyb tallerken. Spred kødet godt ud og drys rasp og krydderier hen over, læg også hvidløgsmayo over. Ælt det hele rigtig godt sammen. Del kødet i 2 og form dem til bøffer.
Steg dem på en varm, varm, varm pande med olie og brun dem af på begge sider. Skru ned for varmen og steg dem færdige.

Voila og velbekomme :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar